En fortælling om læsning på vores skole

Et balanceret læsesyn 

På Bislev Skole er vi inspireret af de seneste års læseforskning fra hele verden. Selv om læseforskerne fortsat er noget uenige om, hvordan børn bedst lærer at læse, er der en fremvoksende enighed om at udvikle et balanceret syn på læsning, dvs. at der lægges vægt på, at eleverne lærer sig at læse ved at træne deres afkodningsfærdigheder (bogstavernes navn, form og lyd, læse på linjen) og deres færdighed i at læse med forståelse (at kunne læse mellem linjerne og bagom linjerne). Helt afgørende er det også, at eleverne bliver motiveret for at lære at læse, og at de oplever at mestre det at læse. Eleverne skal gerne opleve at være i en positiv læsespiral.


En læseblomst vokser frem

Nedenstående læseblomst fortæller i stikordsform, hvad vi på Bislev Skole forstår ved et balanceret læsesyn. Vi arbejder målrettet med at fremme følgende hos eleverne, når de skal lære at læse: 




Fælles for indskolingen og mellemtrinet er en koncentreret opmærksomhed på at arbejde med elevernes viden om verden samt deres ordkendskab. Specielt for indskolingens elever er der særlig opmærksomhed rettet mod bogstav-lyd-kendskabet, imens mellemtrinets elever har udfordringer med at udvikle en begyndende metabevidsthed.