Hemmelige lektier




Når man konsekvent bruger børnestavning, viser det sig, at eleverne bliver meget motiverede for at skrive, og at de hurtigere udvikler en sikker retstavning.


Samtidig viser forskning også, at børnestavning som pædagogisk metode har positiv effekt i forhold til at udvikle børns fonologiske bevidsthed, og at skrivning og læsning dermed går hånd i hånd.


På Bislev Skole præsenteres eleverne for de "hemmelige lektier" gennem hele deres tid i indskolingen. De "hemmelige lektier" er en ugentlig skriftlig opgave med fokus på at blive fortrolige med skriftsproget via børnestavning, formidling og formulering. Ydermere vægter vi, at eleverne vænner sig til at fremlægge for hinanden og give konstruktiv respons på hinandens opgaver.



Spilleregler for børnestavning:

  • at børnene ikke skal tænke på at stave rigtigt som voksne
  • at børnene med det samme kan skrive alt, hvad de har lyst til
  • at der ikke er noget, der hedder stavefejl
  • at børnene bare skal skrive de lyde, de kan høre og de ord, de kender i forvejen
  • at man ikke behøver at kunne læse det hele med det samme
  • at det er den hurtigste måde at lære at voksenstave på







Ingen kommentarer:

Send en kommentar